06 maj 2009

Mormor

Har just kommit hem efter att ha varit ute och gått en sväng med Charlie och jag måste då säga att de va hur härligt som helst. Fåglarna kvittrar, solen skiner och vattnet blänker hur mycket bättre kan de bli? Jag kommer nog aldrig kunna flytta till nån storstad, jag vill bo nära naturen=) När man är ute och går sådär breve hästhagarna, åkrarna, skogen och vattnet blir man helt lungn och man kan samla sin tankar och man känner sig inte alls lika stressad längre, jag måste nog börja vara ute och gå/springa lite oftare=)

Charlie passade på att hoppa i vatnnet också.


Före de så kom mormor förbi och jag fick bjuda henne på middag, de va bara jag hemma så då fick man sig en liten pratstund med henne också =) Tänk om man hade kunna få ärva hennes talnger.... jag skulle verkligen vilja kunna skriva dikter som hon gör, men någon författere kommer aldrig jag att bli.

Men här kan ni ju få ett smakprov av de som moromor har skrivit.

"Jag känner mig upprörd
för jag är omkörd
i ett motlut
som aldrig tar slut.
För hur jag än städar och stökar
verkar det vara nån här som bökar.
Diskbänken är alldeles full
och det finns ej en ren kastrull.
Men är det nån som är här på natten?
Nej, jag skyller på hunden och katten.
dom springer här och busar och leker
och all min tid går till att jag dom klappar och smeker.
Men jag skäms när barnen kommer och hälsar på,
hur ska dom på morsan nån ordning få?
Jo, dom diskar, städar och dammar,
så då får man ordning i både kök och kammar.
Men dom hinner knappt utanför min dörr
har jag vänt opp och ner på allt, så det ser ut som förr."

Den dikten stämmer så bra in på mormor, det är nog så det är och om de inte va så så skulle de inte vara min mormor.

Och Jenny det där med att Burträskare har hår uunder fötterna är ju sant ;) min mormor har opererat bort hårsäckar under fötterna tre gånger, så de så ;)

Ni som inte kan bondska kanske ska strunta i att läsa den här dikten, men den handlar i alla fall om våren och de tycker jag passar nu=) Fast de är så mycket bättre när mormor berättar än när man måste läsa själv.

"Visst jer he härlit da he vål vorn
även för oss, burträskborn.
För om än unner föttren ve fatt fullt ve hår
tjeta´ne se skönt da man berfota går.
Å man kä´änn hur man vakern borti weiterdvala
åsse går man å kå´å ätter första svala.
He påla å reinn å vattne stig di bäcka.
Ja häli naturn kaást åse winterdäcka.
Man veill helst göra natta ganska kort
för den här årstin ska eint sovas bort.
Å man jär ut å si på da orra spela
om man eint sjölv jer i tage att man bara veill kela."

Nu ska jag gå och hjälpa lillebror med läxan och sen ska jag försöka få han isäng, för ikväll är det jag som har ansvaret här hemma. Mamma och Tobbe firar nämligen 16 år idag och är i stan och äter och har det mysigt=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar